Transport drogowy rzeczy
Treść zadania:
CZ. I.
Jest Pan/i właścicielem rozwijającego się przedsiębiorstwa przewozowego, które zamierza podpisać ze spedytorem umowę na przewóz szybko psujących się artykułów żywnościowych. Koszty w przedsiębiorstwie są wysokie, a po przeanalizowaniu sytuacji finansowej zdecydował Pan/i, że podpisanie umowy wg kryteriów niżej określonych jest korzystne dla przedsiębiorstwa. Jest Pan/i właścicielem dwóch pojazdów odpowiednich do przewozu artykułów szybko psujących się oraz zatrudnia 2 kierowców. W celu terminowej realizacji przewozu musi Pan/i podjąć decyzję o leasingu dwóch samochodów i zatrudnieniu dodatkowo 2 kierowców. Przy dalszych obliczeniach należy przyjąć następujące założenia:
Dane do obliczenia kosztów wstępnych inwestycji:
-
cena jednego pojazdu – 860 000 zł
-
opłata leasingowa 15% ceny pojazdu
-
wypis z licencji na nowy samochód – 880 zł/pojazd
-
koszt zatrudnienia jednego kierowcy – 1400 zł
Dane do obliczenia kosztów eksploatacyjnych (koszty miesięczne):
-
płace z narzutami – 5 200 zł dla jednego kierowcy
-
płace z narzutami wszystkich pozostałych pracowników – 15 000 zł
-
ubezpieczenie ludzi i majątku – 1700 zł
-
koszt konserwacji pojazdów – 1000 zł/pojazd
-
rata leasingowa z oprocentowaniem – 14.000 za każdy pojazd
-
koszt stały – 2 000 zł/pojazd
-
pozostałe koszty – 2 700 zł
-
koszty pracy przewozowej – 0,60 zł/tkm
Podatek dochodowy – 40%.
Przyjmujemy że średnia planowana wydajność pojazdu wynosi 6400 tkm dziennie, a rzeczywista liczba dni roboczych w roku wynosi 185.
Należy obliczyć:
-
Koszty wstępne inwestycji i koszty eksploatacyjne przedsiębiorstwa poniesione w pierwszym roku.
-
Cenę realizacji usługi (zł/tkm) gwarantującą 12% nadwyżkę przychodu w stosunku do wszystkich kosztów poniesionych w pierwszy roku oraz zysk netto jaki osiągnie przedsiębiorstwo w pierwszym roku. Obliczyć przychód w drugim roku gwarantujący 10% nadwyżkę przychodu wyłącznie w stosunku do kosztów poniesionych w drugim roku oraz obliczyć wysokość odprowadzonego podatku w drugim roku.
UWAGA!
-
-
Rozwiązanie zadania egzaminacyjnego powinno zawierać opis wykonywanych działań.
-
Nie wystarczą same wyniki liczbowe.
-
-
Udzielając odpowiedzi proszę nawiązywać do numeru pytania, np. Ad 1, Ad 2.
-
Należy wykorzystywać kartki wyłącznie z logo ITS i numeracją zadania widoczną na każdej stronie – żadne inne kartki nie będą brane pod uwagę przy ocenie zadania.
-
Po zakończeniu egzaminu należy zwrócić wszystkie otrzymane kartki – nawet puste.
-
Każdy arkusz, nawet pusty, należy podpisać.
-
Przykładowe rozwiązanie: |
||
Ad. 1 Koszt wstępny inwestycji: opłata leasingowa 15% ceny pojazdu tj. 2x 860.000 x 15% |
= |
258.000 zł |
wypis z licencji 2×880 |
= |
1.760 zł |
koszty zatrudnienia kierowcy 2×1400 Razem 262.560zł |
= |
2.800 zł |
Roczne koszty eksploatacyjne: płace kierowców 12 mies. x 4 kier. x 5.200 zł |
= |
49 600 zł |
płace pozostałych pracowników 12 mies. x 15.000 zł |
= |
180.000 zł |
ubezpieczenia pracowników i majątku 12 mies. x 1.700 zł |
= |
20.400 zł |
koszt konserwacji pojazdów 12 mies. x 4poj. x 1.000 zł |
= |
48.000 zł |
rata leasingowa 2 poj. x 14000 x 12m-cy |
= |
336.000 zł |
koszt stały 12 mies. x 4 poj. x 2.000 |
= |
96.000 zł |
pozostałe koszty 12 mies. x 2.700zł |
= |
32.400 zł |
koszty eksploatacyjne 4 poj. x 6400 tkm x 185 dni x 0,60 zł/tkm Razem |
= |
2.841 600 zł 3.804.000 zł |
Razem koszty 262.560 zł + 3.804.000 zł |
= |
4 066 560 zł |
Ad. 2 |
I rok
Przychód:
4 066 560 + 12% = 4 066 560 + 487.987 = 4.554.547
4.554.547 : 4 poj. x 185 dni x 6400 tkm =
4.554.547 : 4.736.000 = 0,96 zł/tkm – cena realizacji usługi
487.987 – podatek 40% = 487.987 – 195.195 = 292.792
Zysk 292.792
II rok
Przychód:
3.804.000 + 10% = 3.804.000 + 380.400 – = 4 184.400
Podatek 40% z 380 400 = 152.160 zł
CZ. II.
Jest Pan/i odpowiedzialny/a za realizację przewozów artykułów żywnościowych do Belgii. Ma Pan/i podpisaną umowę z ważnym klientem na przewóz mrożonek z Torunia (siedziba firmy) do Brugge (Belgia). Przewóz realizuje jeden kierowca. Ładunek ma być dostarczony do Brugge we wtorek do godziny 14:00. Do obliczeń należy uwzględnić fakt, że kierowca realizuje przewóz zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006.
Przy dalszych obliczeniach należy przyjąć następujące założenia:
-
w Toruniu, przed wyjazdem, kierowca sprawdza załadunek, dokumenty oraz załatwia niezbędne formalności administracyjne związane z wyjazdem, które trwają 1 godzinę
-
wyjazd nastąpi w poniedziałek o godzinie 8:00
-
odległość z Torunia do Brugge – 1295 km,
-
średnia prędkość – 70 km/h,
-
przed rozładunkiem kierowca załatwia sprawy administracyjne, które trwają 30 minut
-
pod nadzorem kierowcy nastąpi rozładunek – 2 godziny i ponowny załadunku – 2 godziny,
-
w Brugge magazyn jest otwarty 24 godz. na dobę,
-
w Brugge kierowca wykorzystuje regularny odpoczynek.
Należy:
-
Obliczyć czas jazdy z Torunia do Brugge oraz sporządzić szczegółowy harmonogram podróży z wyszczególnieniem jej kolejnych etapów, uwzględniając podane założenia oraz obowiązujące przepisy.
-
Podać, o której godzinie, bez zbędnej zwłoki, może być rozpoczęty kurs powrotny z uwzględnieniem regularnego odpoczynku kierowcy. Ile pełnych kursów (Toruń – Brugie = 1 kurs) kierowca może wykonać w bieżącym tygodniu uwzględniając fakt, że w tygodniu poprzedzającym wyjazd, kierowca wykorzystał 52 godziny jazdy.
Przykładowe rozwiązanie:
Ad 1.
Trasa z Torunia do Brugge 1295 km : 70 km/h = 18,5 godzin jazdy
Plan jazdy:
Poniedziałek
7:00 – 8:00 formalności – inna praca
8.00 – 12.30 jazda 4,5 godziny 315 km
12.30 – 13.15 – 45 min. przerwa
13.15 – 17:15 jazda 4 godziny 280 km
17:15 – 18:00 – 45 min. przerwa
18:00 – 19:00 jazda 1 godzinę 70 km
Aby kierowca dojechał na czas do miejsca rozładunku odpoczynek dzienny skrócony
od 19:00 – 4:00 9 godzin
Wtorek
4.00 – 8.30 jazda 315 km, razem 945 km (4,5 h jazdy)
8.30 – 9.15 (45 min. przerwa)
9.15 – 13.45 jazda 315 km do miejsca docelowego (4,5 h jazdy) – razem 1295 km.
Ad 2.
0d 13:45 – 14:30 przerwa
Od 14:30 – 15:00 sprawy administracyjne
15:00 – 17:00 rozładunek
dzienny odpoczynek od 17:00 do 4:00, ponieważ kierowca musi odebrać regularny odpoczynek Załadunek od 4:00 do 6:00
Powrót o 6:00
W bieżącym tygodniu kierowca może wykonać wyłącznie 1 pełny kurs, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem (WE) 561/2006 art. 6, p.3 łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin. Kierowca w poprzednim tygodniu wykorzystał 52 godziny jazdy, to zgodnie z obowiązującymi przepisami w bieżącym tygodniu może wykorzystać wyłącznie 38 godzin jazdy, a czas jazdy na trasie Toruń – Brugge – Toruń wynosi 37 godzin.